dinsdag 31 maart 2009

Welke GPS moet ik kopen

De keuze is momenteel nog niet heel erg groot, maar net als voor de navigatie in de auto zal zich dit snel gaan ontwikkelen. Waar moet ik op letten als ik een gps ontvanger wil aanschaffen die ik wil gebruiken bij het fietsen. Voor u tot koop overgaat moet zichzelf de volgende vragen stellen:

- Ga ik de ontvanger gebruiken voor recreatief fietsen over fietspaden of ook voor mountainbiken in het bos?
- Wilt ik naar het begin van de route kunnen navigeren?
- Fiets ik veel of ben ik echt een gelegenheidsfietser?
- Ga ikm ook fietsen als het slecht weer ik of blijf ik dan elkker binnen?
- Wil ik van de route die ik aan het fietsen bent kunnen afwijken?
- Hoe belangrijk vind ik het om een kaart op de GPS te zien als ik aan het fietsen ben?
- Ga ik voornamelijk routes fietsen of ook zelf routes ontwerpen of uitzetten?

Technisch moet u op de volgende aspecten letten.
Zo is het erg zinvol om te kijken naar een apparaat dat met extra geheugenkaartjes kan werken. Meestal zijn dit (micro) SD kaartjes van 2 tot 8 GB. Helemaal ideaal is de mogelijkheid om de GPS en het bijbehorende SD kaartje als USB ‘mass storage device’ te kunnen benutten. Het is dan erg gemakkelijk om track logs van de GPS naar je computer over te halen.
Op de laatste generatie GPS apparaten van Garmin (Oregon, Colorado) kan je tracks plaatsen door een GPX bestand te kopiëren naar het ‘mass storage device’. Wel moet je er voor zorgen dat als je de GPS wil ontkopppelen van je computer, je eerst zowel de icon van het SD kaartje als dat van de GPS van je bureaublad verwijdert (naar de prullenbak sleept). Doe je dit niet, dan loop je het risico dat tracks, routes en zelfs kaarten corrupt raken.
Let op: Bij de oudere Garmin GPS apparaten (eTrex serie, GPSMAP 60 serie) kan je van alles naar het kaartje kopiëren, maar tracks die je zo op het apparaat zet kunnen niet door de GPS gebruikt worden.
Eén waarschuwing is hier op zijn plaats: de meeste navigatieapparatuur ontworpen voor gebruik in de auto (bijvoorbeeld die van “TomTom”) is niet geschikt voor gebruik op de fiets. Ten eerste zijn de apparaten meestal niet waterbestendig, en montage op het stuur is meestal lastig. Ook de kaarten zijn minder geschikt voor gebruik op de fiets. Het laatste en meest fundamentele bezwaar is dat het (meestal) niet mogelijk is om een track van je computer te versturen naar deze apparaten.

Op http://www.gpsopdefiets.nl/ vind je meer info.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten